سفارش تبلیغ
صبا ویژن
الله خدا

خداجون ای خدای مهربون ازت اجازه می خوام و کمکم کن تا این نوشته هام رنگ خدایی بگیره و جز راستی ودرستی چیزی دیگه ای ننویسم"ممنون"


(علی وار باشیم) پدر یتیمان

حضرت امیر مومنان(ع) روزی دیدند زنی مشک آب بر دوش گرفته مشک را گرفتند و به خانه اش بردند و از احوالش پرسیدند.عرض کرد: علی بن ابی طالب شوهرم را به یکی از مرزها فرستاد و او آنجا کشته شد و چند طفل یتیم برایم ماند. بنابراین باید کار کنم.

حضرت برگشتند و شب را با ناراحتی گذراندند (چون شب مناسب نیست به خانهء زن بی شوهر برود) صبح زنبیلی از مواد غذایی برداشت تا به آن خانه ببرد. اصحاب گفتند: هر جا می خواهید ما ببریم.فرمودند:" کیست که بار مرا در قیامت بر دارد؟" در خانه که رسیدند زن پرسید کیست؟فرمودند:" بنده خدای دیروزی که مشک آبت را آوردم برای کودکانت غذا آورده ام."

زن گفت: خدا از تو راضی باشد و میان من و علی بن ابی طالب حکم کند. در را باز کرد. امام داخل شدند و فرمودند:" من ثواب را دوست دارم یا تو نان بپز و من بچه ها را آرام کنم (از گریهء گرسنگی) یا من نان می پزم و تو آنها را آرام کن. زن گفت: من به نان پختن آگاه ترم. زن نان می پخت و حضرت گوشت پخته و خرما را به دست خود به دهن اطفال می گذاشتند و می فرمودند:" علی را حلال کن در حق تو قصور شده!"

بعد رفتند تنور را روشن کردند. زن می گوید: آتش که شعله کشید با خود فرمودند:" بچش این سزای کسی است که حقوق بیوه زنان و اطفال یتیم را ضایع کند!"

در این موقع که دود بلند شد. زنی از همسایه ها (شاید برای فضولی) داخل خانه شد. تا حضرت را دید شناخت. به زن گفت: وای بر تو می دانی این مرد کیست که تنور را روشن می کند؟ زن گفت: مردی است که به اطفال من رحم کرده (خدا رسانده). زن گفت: وای بر تو او امیرالمومنین است(تو امیرالمومنین را به خدمت گرفته ای!) زن دوید و آمد عرض کرد: واحیایی منک یا امیرالمومنین (از شرمندگی آتش گرفتم) مرا ببخشید. حضرت فرمودند:" بل واحیائی منک یا انه الله فیما قصرت فی حقک. بلکه من شرمنده ام ای کنیز خدا در حق تو کوتاهی شده است."

(بحارالانوار -جلد41-صفحه52

مناقب آل ابی طالب-جلد2-صفحه11)



دوشنبه 91 شهریور 27 توسط mak | نظر بدهید





 

پیامی از یک انسان خیلی خوب (8)
علی وار باشیم (4)
نهج البلاغه (2)
علی وار باشیم (1)

 

  

شهریور 91 (25)
مهر 91 (2)

 

 

 

 

 

 

کل بازدید : 36311
بازدید امروز :0
بازدید دیروز : 4
تعداد کل پست ها : 38

 

دانشنامه عاشورا

 

Eydad Productions